Măsurarea audientei TV
Până de curând, sistemul de televiziune autohton nu implica o luptă între canale pentru telespectatori și, prin urmare, nu era necesară o cercetare sociologică exactă a publicului. Dar procesul de comercializare a televiziunii a făcut propriile ajustări. Canalele, prezentând publicului un nou produs TV, devin destul de conștient participanți la un fel de turneu în care câteva procente din publicul câștigat de la concurent constituie premiul pentru câștigător. Un indicator al simpatiei telespectatorilor sunt datele companiilor de cercetare.
În Moldova, nu existau companii naționale specializate în cercetarea pieței de televiziune până când TV MR MLD a apărut în persoana reprezentantului oficial al Companiei The Nielsen Company și, începând cu 1 ianuarie 2004, piața mass-media din Moldova a putut aprecia pe deplin metoda de măsurare electronică a audienței TV propusă de companie, folosind dispozitive numite „peoplemeteruri”, care se instalează pe fiecare televizor din familie, acumulează și înregistrează 4 tipuri de informații:
- Timp
- TV pornit / oprit
- Canal personalizat
- Vizualizare individuală de către membrii familiei.
Informațiile despre vizualizarea fiecărui membru al familiei sunt înregistrate cu ajutorul butonului de pe telecomandă, furnizat cu peoplemeterul.
Sistemul de măsurare utilizat de The Nielsen Company este format din mai multe etape (Fig. 1):
- Studiu de instalare – în această etapă se creează o bază de date care descrie toate tipurile de familii, dintre care, ulterior, sunt selectați participanții la Panoul peoplemeter;
- Panoul reprezintă numărul corespunzător de familii, care este selectat pe baza designului statistic, care, pe baza rezultatelor Studiului de instalare, garantează reprezentativitatea celor mai importante caracteristici ale populației pentru vizionarea televiziunii;
- Instalarea peoplemeterului;
- Înregistrarea unui semnal de televiziune din două surse diferite;
- Monitorizare TV – datele de la procesarea înregistrărilor video ale canalelor TV sunt transmise la Pollux pentru o comparație pe minut cu datele de vizionare a televiziunii;
- Colectarea datelor – în fiecare seară, datele acumulate sunt colectate cu ajutorul unui software de producție. Transmiterea datelor se realizează în mod silențios prin linii telefonice convenționale sau un sistem de comunicații celulare;
- Software de producție POLLUX, datorită căruia procesul de colectare, decriptare și verificare a calității datelor de vizualizare a televiziunii este produs și controlat;
- Utilizarea finală a datelor de telemetrie – în fiecare dimineață, reprezentanții canalelor TV primesc date pe toate secțiunile panoului pentru ziua precedentă prin e-mail, iar datele de monitorizare publicitară sunt furnizate în fiecare marți pentru săptămâna precedentă, împreună cu datele finale ale audienței.
Folosind software-ul de aplicații ARIANNA dezvoltat de The Nielsen Company, aceste date sunt analizate și studiate.