Cercetări

Orice măsurare este, în primul rând, un instrument. Un instrument de evaluare a eficienței investițiilor publicitare.

În practică, măsurarea audienței se realizează printr-una sau alta metodă de intervievare a populației, punând întrebări publicului țintă pentru a obține informații cu privire la opinii, evaluări, preferințe de vizionare a televiziunii, utilizarea efectivă sau potențială și utilizarea produselor și a diferitelor tipuri de servicii.

În funcție de modul de obținere a datelor privind studiile media, deosebim:

  • Chestionare. Respondentul este intervievat prin intermediul interviurilor, chestionarelor, apelurilor telefonice. Aici intervine, într-un fel sau altul, un intervievator, care contribuie deja prin factorul uman la comiterea erorilor de date. Al doilea factor de eroare – în timpul sondajului este analizată o anumită secțiune a perioadei de timp, iar dinamica vizionării televizate nu ține cont dec cursul eterului. Însă principalul dezavantaj al acestei metode pentru analiza unui public de televiziune este că nu afișează vizionarea reală a televiziunii pentru o anumită perioadă de timp, ci doar cunoașterea canalului și cunoașterea emisiunii.
  • Jurnale. Participanții la studiu primesc săptămânal un nou jurnal în care își notează vizionarea posturi sale de televiziune. O dată pe săptămână, curierul colectează jurnalul completat, ale cărui date sunt apoi prelucrate. Jurnalele ar trebui evidențiate separat, deoarece intervievatorul este exclus și persoana ține jurnalul de sine stătător, fixând vizionarea cu o anumită frecvență. Principalele dezavantaje sunt factorul uman care influențează erorile la introducerea informațiilor, claritatea și actualitatea completării jurnalului, în special la fiecare 15 minute, discreția măsurătorilor – metoda aparatului citește în fiecare secundă și se analizează în fiecare minut, metoda jurnalului – permite să analizați intervale de vizualizare TV de 15 minute.
  • De aparat (hardware). Persoana – intervievatorul – este complet exclusă din procesul de chestionare. Respondentul interacționează direct cu dispozitivul, care îi citește preferințele televizate în timp real. Datele sunt preluate cu o precizie de secundă și sunt oferite pentru analiza utilizatorului final prin defalcare pe minut pentru a minimiza numărul persoanelor care reprezintă vizualizatori necalitativi, în cazul schimbării deseori a posturilor tv, de la canal la canal. Această metodă vă permite să raportați cele mai exacte și,  corespunzătoare vizionării curente a datelor în dinamică, de care alte metode de cercetare sunt lipsite. Metoda hardware în Republica Moldova este reprezentată de TV MR MLD, care este reprezentantul oficial al Companiei Nielsen.

Timp de zeci de ani, țările dezvoltate și prospere ale lumii au acordat preferință metodei hardware de colectare a informațiilor despre audiențele televizate. Cauza este că jurnalele și chestionarele nu îndeplinesc pe deplin cerințele înalte de calitate și exactitatea culegerii informațiilor. Aceste metode au furnizat doar date aproximative. Și numai sistemele electronice de măsurare fac posibilă măsurarea cu cea mai mare precizie a audienței nu numai a unui canal TV sau a unui program individual, ci și a fiecărei reclame.

Procesul de difuzare este destul de neîntrerupt. Prin urmare, pentru măsurarea lui este necesar să fie efectuate cercetări continue. Desigur ele pot fi realizate în valuri sau pot fi unice, dar aplicabilitatea în practica unor astfel de studii este destul de scăzută și, de obicei, are o natură personalizată pentru a stabili gradul de conștientizare a publicului cu privire la transmisiile, rubricile, bunurile de consum sau serviciile obișnuite. Evident, chiar și pentru astfel de evenimente, rating-ul se schimbă destul de semnificativ în funcție de subiect, conținut etc.

Măsurătorile cu ajutorul instrumentelor speciale conectate la televizor sunt mai precise și mai fiabile.

Principalele avantaje:

  • Un sistem electronic independent pentru primirea și procesarea informațiilor – este mai dificil pentru un respondent să greșească, deoarece nu ține un jurnal și nu răspunde la întrebări, ci doar apasă un buton de pe telecomanda dispozitivului atunci când începe să privească televizorul.
  • Precizia datelor – o metodă hardware care citește informațiile cu discreție minimă, maximizând astfel exactitatea măsurătorilor. Prin urmare, peoplemeter-ul oferă date cu o precizie de 1 sec/min, un jurnal de 15 minute, iar în cazul unui sondaj, în general, este luată în considerare o anumită perioadă de timp, dar poate să nu fie nici asta stabilită.
  • Corespunderea datelor cu vizionarea reală a televiziunii – completarea și înregistrarea informațiilor la nivel hardware apare la vizualizarea TV în timp real.
  • Operativitate – datele sunt colectate și prelucrate mai rapid – zilnic, dar nu săptămânal, ca jurnalele, și nu o singură dată sau în valuri, în cazul unui sondaj.

Astfel, peoplemeter-ul, construit folosind cele mai moderne și avansate tehnologii, garantează cercetări de înaltă calitate și oferă cele mai relevante date privind vizionarea televiziunii.

 

Citește și: